وزن زیاد زمینه ساز ابتلا به دیسك كمر است

 

استادیار گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : فشارهای شدید بر ستو ن فقرات ناشی ازوزن زیاد ، نوع كار، حوادث رانندگی و حاملگی‌های مكرر زمینه ساز ابتلا به دیسك كمر است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر' محمود میرمغزی' افزود : دیسك كمر در واقع یك ماده نرم و ژلاتینی است كه بین دو مهره وجود دارد وحركت مهره‌ها بر روی یكدیگر را تسهیل می كند . دیسك كمر ممكن است در اثر فشارهای وارد شده ، حالت نرمی خود را از دست بدهد و به سمت كانال نخاعی كه محل عبور نخاع و ریشه های عصبی است بیرون زدگی پیدا می كند.

وی خاطرنشان كرد : دردهای ناحیه كمری از جمله شایع‌ترین مشكلاتی است كه موجب می شود افراد به درمانگاه ها مراجعه كنند و تقریبا بیش از 90درصد مردم دردهای ناحیه كمر را تجربه كرده اند .

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد یادآور شد : دردهای ناحیه كمر به سن، جنس، شغل و نحوه زندگی بستگی دارد و یكی از مهمترین علل دردهای این ناحیه مشكلات دیسك است كه منجر به دردهای خفیف تا شدید و حتی عوارض برگشت ناپذیر یا عارضه‌های مهمتری برای بیمار می شود .

به گفته میرمغزی ، بروز دردهای ناگهانی، كاهش درد در زمان استراحت و افزایش آن در در زمان فعالیت و حركت ، انتشار درد به پاها و و اختلال در حس به صورت گزگز و مورمورشدن از علائم ابتلا به دیسك كمر است . تشخیص ابتلا به دیسك كمر با كمك معاینات بالینی ، انجام عكسبرداری وام آر آی ( MRI ) امكان پذیر است.

وی خاطرنشان كرد : استفاده از درمانهای طبی ، فیزیوتراپی و در نهایت عمل جراحی از جمله راهكارهای درمانی بیماری دیسك كمر است ولی راهكارهای پیشگیری از دیسك نیز وجود دارد كه از آن جمله می توان به درست نشستن ، راه رفتن و حتی خوابیدن صحیح در كنار انجام حركات ورزشی مناسب و نشستن بر روی صندلی های استاندارد در محیط كار اشاره كرد.

منبع : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390برچسب:ستون فقرات,دیسک کمر,ام آر آی,
آخرین مطالب